Overbridge,Fort Nieuw Amsterdam,Plantage Peperpot - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Griffioen - WaarBenJij.nu Overbridge,Fort Nieuw Amsterdam,Plantage Peperpot - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Griffioen - WaarBenJij.nu

Overbridge,Fort Nieuw Amsterdam,Plantage Peperpot

Blijf op de hoogte en volg Anouk

21 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Joehoee, weer een update uit het heeerlijk Suriname!

Ik kan rustig inkomen in het Surinaamse ritme. Maandag naar stage geweest en dinsdag was er alweer een vrije dag. Het was het offerfeest van de moslims. Die dag zijn ben ik naar Overbridge geweest. Een uurtje met een busje erheen, we waren met een stuk of 70 man. Via facebook was er een oproep geplaats wie er mee wilden, voor 50 SRD (€11,25) hadden we vervoer heen en terug en waren er snacks (chips, koekjes etc) en drinken aanwezig.
We moesten om 10.00 uur verzamelen en om 18.00 uur waren we weer terug.
Lekker dagje gehad, ohja Overbridge is een soort strandje aan de Suriname rivier. Best chill, maar het water was echt viesss. En het begon nog even te regenen. Maar het was wel gewoon weer een chill dagje!
Woensdag weer naar stage, ik had een les gegeven over Nederland. Ik had allemaal leuke spulletjes mee wat met Nederland te maken had, klompjes, de kaart van Nederland, het boek ‘Nederland’ waar allemaal leuke en mooie kijkplaten inzitten die wat ‘vertellen’ over Nederland. Ik had de kinderen in een kring gezet, wat ze normaal nooit doen. Dus dit was erg leuk. De juf vond het ook erg leuk en zag dat de kinderen geboeid waren *YES* (:
Ik had allemaall schetsblokjes meegenomen (met dank aan tante Ella), potloden en gummen, de gummen noemen ze hier trouwens wissers ;p
Ik heb de kinderen verteld waar ik woon en met wie. De kinderen mochten hun huis en gezin tekenen, zodat ik een idee kreeg hoe de kinderen wonen en met hoeveel personen. Na deze opdracht had ik nog stroopwafels en dropjes meegenomen om te laten proeven. De dropjes vonden de meeste kinderen niet lekker maar de stroopwafels daarin tegen wel!
Donderdag had ik met een aantal kinderen een rekenspelletje gedaan om te kijken hoe het niveau is. Ik deed het in groepjes van 2 kinderen, ze vonden het heel erg leuk, en steeds meer kinderen kwamen naar mij toe of zij ook het spelletje mochten doen!! Leerzaam en toch leuk!! Vrijdag ochtend naar de vreemdelingen politie geweest om nog een stempel te halen, zodat ik gewoon tot 2 januari hier kan blijven, ook weer geregeld!!
Daarna gewoon weer gechilled net zoals de zaterdag. ’s Middags hadden Joyce en ik een verjaardagsfeestje van een meisje uit Joyce haar klas, ze werd 10 en ze hadden helemaal een zwembad afgehuurd. We kwamen daar en echt vét veeeeel eten. Helemaal uitgebreid versierd met ballonnenbogen. In Nederland worden er wel andere kinderfeestjes gevierd, dan mag je een stuk of 8 kinderen uitnodigen en ga je thuis iets knutselen ofzo. Maar hier waren zeker 25 kinderen aanwezig en ook nog volwassenen. We waren met een vrouw aan het praten die de hapjes zelf gemaakt had, ze was er 2 dagen mee bezig geweest, en had 1200 hapjes gemaakt. Op een gegeven moment vroeg ze of ik wat wilde eten, ik had mijn bordje vol met allemaal hapjes en ik zei daarom ook, dat ik al allemaal lekker eten had. Zegt ze nee, maar we hebben ook nog allemaal rijst, kip, bami.. Dus dit waren de ‘gewone’ hapjes, waarbij je in Nederland op een verjaardag een bakje nootjes en chips ziet staan hadden ze hier allemaal heerlijke hapjes. Daarna dus ook nog rijst gegeten met kip en dan ook nog een stuk taart als toetje! Heel erg leuk om hier een kinderfeestje mee te maken!
Vandaag zijn Jessica, Joyce en Ik om 8.00 uur naar Fietsen in Suriname gegaan. We hadden een fietstocht geboekt naar Fort Nieuw Amsterdam en Plantage Peperpot. Heel erg leuk en interessant. We hadden een leuke gids die het allemaal goed wist te vertellen. Het was af en toe echt superrrr warm om in de volle zon te fietsen, dus ‘gelukkig’ kwam er een verkoelend buitje van 10 minuten, zeiknat, maar je bent dan ook weer zo droog. Af en toe een stop gehad om weer even wat te drinken en we gingen weer door. Op een gegeven moment fietsen we langs hele kleine kittens, het waren er een stuk of 5. Ze poesjes zijn gewoon langs de weg gedumpt in een zak en 4 van de 5 waren al dood. Er was er nog 1 levend, maar die ademde al heel erg moeilijk en kon bijna niet meer op zijn pootjes staan. Echt zo zielig, we wisten niet wat we moesten doen. Eerst wilden we nog hulp halen, maar de gids zei al dat de mensen hier niets om dieren geven, en die poesjes dus ook echt niet gingen helpen. Echt bizar dat mensen die beestjes daar gewoon gedumpt hebben, brrr.. daar werden we nou niet echt vrolijk van.
Eenmaal aangekomen bij plantage Peperpot, zagen wij weer een hele donkere lucht aankomen. Snel door gaan trappen want dit keer was het echt een mega bui. Haha. Toen heeft de gids ons het een en ander verteld over het huis van de plantagehouder. Erg interessant, maar om dat hier nu allemaal aan jullie te vertellen in denk ik niet erg boeiend voor jullie ;p
Daarna gingen we fietsen door het natuurgebied van Peperpot, echt super mooi. Het was net alsof je in de jungle aan het fietsen was. We hebben zelfs kleine aapjes gespot, super gaaf. Toen gingen we onze terugweg vervolgen en hebben we eerst nog heerlijk gegeten bij een Hindoestaans eettentje. Daar een lekker bord bami met overheerlijke kip gegeten en we konden er weer tegenaan. Weer met een bootje overgestoken over de Suriname rivier en toen waren we weer in het centrum.

Het was weer een leuke week. Volgende week wordt ook weer helemaal leuk, vrijdag ben ik jarig en ga ik hier mijn 22ste verjaardag vieren. En donderdag komt (bijna zeker) mama langs met Thea voor een weekje! Dus ben van plan om donderdag uit te gaan en vrijdag mijn verjaardag met mama en Thea te vieren! (: Allemaal weer leuke dingen!!

Ik heb begrepen dat het in Nederland alweer winterjassen tijd is! Pak jullie goed in want zo vat je nog een koutje. Dan loop ik hier nog even lekker in mijn korte broek rond en neem ik zo nu en dan een duikje in mijn zwembad!!

Love you!! Xxx

  • 21 Oktober 2013 - 08:28

    Daisy:

    Hoi Hoi,

    nou de winterjassen vallen nog wel mee hoor! :P Morgen wordt het hier 20 (!) graden!!
    Heel leuk om al je verhalen te lezen!

    Have fun!

    XxX

  • 21 Oktober 2013 - 08:57

    Joyce:

    Heel leuk verhaal weer!

  • 21 Oktober 2013 - 12:35

    Isabel:

    Jeetje an wat een verhalen allemaal! super leuk om te lezen, je doet leuke dingen en van dat poezenverhaal kan ik wel janken..:(
    ik proost vrijdag op je 22ste hoor;) heel veel plezier en succes daar ! kusjes van het thuisfront!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Anouk

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 11843

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 01 September 2014

Wonen en werken in Suriname

05 Oktober 2013 - 02 Januari 2014

Stage in Suriname!

Landen bezocht: