Afgelopen 2 dagen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Griffioen - WaarBenJij.nu Afgelopen 2 dagen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Griffioen - WaarBenJij.nu

Afgelopen 2 dagen...

Blijf op de hoogte en volg Anouk

09 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Daar was ik weer. Even een kort bericht vanuit Paramaribo.
Maandag hebben Joyce en Ik de hele dag bij 'mijn' zwembad gechilled, en heb al een aardig kleurtje opgelopen, nog een beetje rood maar dat wordt vanzelf bruin (en JA ik had mij wel goed ingesmeerd). 'S avonds kwam Jessica ook aan en iets later kwam Joel (mijn huisbaas) even langs.
Heel erg aardig, even gekletst en mijn Surinaamse sim gekregen. Hij komt ons morgen (woensdag) ophalen voor een city tour, zodat we alles even te zien krijgen, een fiets gaan huren en ik wil een hangmat :) om het leven hier nog iets relaxter te maken, haha!

Toen Joel weg was zijn we met z'n 5'en roti gaan eten, super lekker! Er hingen al briefjes voor het eten handen wassen. De roti was klaar, het is een soort pannenkoek wat je afscheurt en daar een stukje kip in rolt en met een lekker sausje erbij. De kip moesten we wel nog even van de botjes aftrekken, en dit alles doe je gewoon lekker met je handen! Vandaar ook het handen wassen ;)
Niet te laat naar bed gegaan want de volgende dag moest ik al om 6.55 uur gaan lopen naar stage, aangezien ik nog geen fiets heb.

Dinsdag ochtend werd ik al rond 5 uur wakker en kon ook niet meer slapen. Iets voor half 7 mijn bed uit, gedoucht wat gegeten en toen ben ik gaan lopen. Om 7.10 uur hadden Joyce en ik bij het Hollandia bakkertje afgesproken en zijn we samen verder gelopen. Wij kwamen het schoolplein opgelopen en we werden al meteen erg aangestaard. Even gevraagd waar we moesten wezen. We moesten naar de gele deur, het 'kantoor'. Daar zat de directeur en de onder directeur. Even kort gepraat en ik kreeg klas B2 (groep 2, 5 jarigen) en Joyce klas 5 (groep 7).
Om 7.40 uur begint de vlaggenparade, super leuk om te zien. Dit gebeurt elke ochtend, de Surinaamse vlag wordt omhoog gehezen en daarbij zingen zij het volkslied. Vervolgens heet de directeur iedereen welkom en heeft hij ons voorgesteld. :)
Daarna zijn wij samen met een leerkracht alle klassen rond gegaan om ons voor te stellen, ondertussen liep er ook een jongetje mee want hij was zijn fles kwijt. In Nederland zal je dat in je pauze of na schooltijd doen, maar hier kan dat gewoon onder schooltijd. Alle leerkrachten waren erg aardig en heette ons van harte welkom.
Toen naar 'mijn' klasje, nouja zo voelde dat nog écht niet!
De juf van B2 heet juf Jennifer, nog wel een jonge vrouw denk ik, maar best een strenge blik. Ik mocht achterin het lokaal gaan zitten en de kinderen bleven naar mij kijken. Het werd even duidelijk gemaakt dat ik mij zo ging voorstellen maar dat ze nu nog even naar haar moesten luisteren. Ik ging mij voorstellen, maar niet alle kinderen keken mij kant op, ook toen werd met een harde stem duidelijk gemaakt dat zij mij moesten aan kijken wanneer ik aan het praten was. Vervolgens pakten alle leerlingen hun stoel op en draaide die naar mijn kant toe. De leerlingen spreken de leerkrachten aan met U, daar kwam ik al snel achter. Mijn tas viel van de stoel en een kindje zegt 'juf, JE tas is gevallen', de juffrouw hoort dit en schreeuwt JE TAS, HET IS UW TAS!!!! Okeeeee, zo gaat dat dus hier, hoe harder je schreeuwt hoe beter de kinderen het begrijpen, ofzoiets?
De dag, nouja de ochtend, zag er als volgt uit:
De kinderen moesten een bloem uitprikken, deze moesten ze inkleuren, opplakken en een steel en blaadjes eraan tekenen.
Degene die klaar waren, moesten maar gewoon even wachten.
Vervolgens kiest de juf wat de kinderen gaan doen (in Nederland kiezen de kinderen zelf op het kiesbord). Ze hadden 'de keuken' waar allemaal spulletjes uit werden gehaald, en in een klein hoekje stonden 6 kinderen in 'de keuken' te spelen. 2 Kindenren zaten in de leeshoek, 5 kinderen in de knuffelhoek ( zoals het woord het al zegt, een tafel vol knuffels en daar mochten ze mee spelen) en de andere kinderen maakten een puzzel.
Tijdens dit alles zit de juf gewoon achter haar bureau en kijkt geen een keer of de taken/opdrachten lukken. Ik ben maar bij de kinderen gaan zitten en heb met hen boekjes gelezen en een jongetje op weg geholpen met de puzzel. Niet iedereen was klaar met de puzzel voor de pauze, in plaats van de kinderen te helpen, bleef de juf zitten en zegt ze dat ze het maar na de pauze af moeten maken. HALLO DIT ZIJN KLEUTERS, ZE HEBBEN HULP NODIG (dat is wat ik dacht).
Na de pauze kiest de juf ook wat de kinderen gaan doen en dan is het zo 11.45 uur , want dan zijn de kleuters klaar.
Ik was echt in shock over het onderwijs aan kleuters hier, de kinderen koeten stil werken mogen niet praten en als dat wel gebeurt wordt er afgeteld van 3 naar 1 en bij 1 moeten ze met hun hoofden op tafel liggen, zodat ze even tot hun zelf kunnen komen...
Dit was het even in het kort mijn eerste ervaring op school, kan r nog veeeel meer over vertellen omdat het zoveel indruk heeft achter gelaten maar dat komt nog wel..

Om 11 uur gingen we weer even zitten in het kantoor voor een verder gesprekje. Het kwam erop neer dat we de volgende keer wel netjes naar school moesten komen (we hadden een losse 'hang' broek aan met een t-shirtje). Toen kwamen we opmeet uniform en dat wilden wij ook wel. Adres gekregen waar we de stof konden kopen en het adres waar het gemaakt werd. Een foto gemaakt van een collega haar blouse, want die vonden wij ook wel leuk!

Na school eerst even elkaars ervaringen uitgewisseld en zijn we wezen lunchen bij 't Vat, gezellig en lekker! Daarna de taxi gebeld naar de Fashion Shop om de juiste stof te halen (school had al gebeld dat wij vandaag zouden komen) daar stof gehaald voor de broek en bloesje voor 45 SRD (€10) daarna doorgelopen naar het naai-atelier waar al onze maten werden opgemeten, het maken van de broek en het bloesje gaat 92 SRD (€20,45) kosten, geen geld en het ligt zaterdag rond 13.00 uur voor ons klaar! TOP! Ik ben erg benieuwd en vind het helemaal leuk!

Nog even boodschappen gedaan bij een Chinees winkeltje waar ze echt alles hebben en toen door naar huis.

Eerst even met Jessica en Plien (huisgenoten) de koelkast uitgemest, want die was echt smerig en stonk.. Alles wat weg kon hebben we weg gegooid even goed gepoetst en alles er weer in.
Ons volgende project is het kastje waar ook ontzettend veel spullen in staan wat we allemaal niet gebruiken en misschien wel over de datum is.
Daarna lekker tomatensoep met stokbrood gegeten en nog gezellig buiten gezeten. Even gedoucht en nu in bed dit verslag typen.

Ga nu lekker slapen, want morgen om 9.00 uur staat Joel voor de deur om ons 'rond te leiden' door Paramaribo!

Dikke kus

Anouk

  • 09 Oktober 2013 - 08:38

    Fredy Anema:

    Hoi Anouk,

    Wat ontzettend leuk om dit allemaal te lezen.
    Het is gewoon barbaars wat ze die kinderen aan doen maar ik denk dat ze het wel gewend zijn.
    Ga jij nu zelf ook een klas draaien of blijf je gewoon bij deze juf meedraaien?
    Succes ben benieuwd hoe het verder gaat.

    kus Fredy

  • 09 Oktober 2013 - 09:55

    Joyce:

    Wat heb je weer een leuk verhaal geschreven zeg! En wat een ervaringen, tja dat het anders gaat kan je wel zeggen. Veel plezier met je rondleiding vandaag, ben benieuwd wat je weer gaat meemaken. Xxx joyce

  • 09 Oktober 2013 - 09:58

    Jolanda:

    Hoi Anouk,

    Het klinkt allemaal heel leuk.......chillen....hangmat....genieten dus!!!!
    Je bent een geboren schrijfster, zeker blijven doorgaan, heel leuk om te lezen.
    En wat een ervaring om op een andere school te kijken en les te geven, wat zo anders is dan
    in Nederland.
    En dan ook nog een blonde juffrouw!!!!
    Leuk dat je een city tour gaat maken, kijk alweer naar het volgende verslag uit.
    Veeeeel plezier!!!!!

    Liefs mama


  • 09 Oktober 2013 - 10:12

    Vivietjes:

    Hoi Anouk, een hangmat om te chillen werken moet je daar en geen vakantie vieren hahaha.
    Je hebt de afgelopen dagen wat afgeschreven, erg leuk om te lezen blijven we heerlijk op de hoogte van jou belevenissen.
    En dat uniform ben erg benieuwd hoe dat staat, ga je nog echt op een surinaamse juf lijken.
    We zijn benieuwd.
    Veel plezier met de city tour en we wachten de volgende verhalen af.
    Liefs van ons en dikke kus

  • 10 Oktober 2013 - 13:53

    Alex Griffioen:

    Top jo

  • 10 Oktober 2013 - 15:52

    Leonie:

    Jeetje Anouk wat schrijf je toch leuk, heerlijk om te lezen!
    Echt zo gek dat het er daar zo anders aan toe gaat op de basisschool, dat zijn wij natuurlijk totaal niet gewend. Misschien kan jij het een beetje veranderen daaro ;).
    Ik merk al helemaal dat je goed zelfstandig kan wonen, al meteen alles poetsen GOED HOOR!!!!
    Blijf zo vaak mogelijk schrijven he!!!

    Big kissie

  • 13 Oktober 2013 - 09:43

    Sanne:

    AN, LAAT JE NIET GEK MAKEN HE! Je eigen juffen programma volgen.
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Anouk

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 11841

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 01 September 2014

Wonen en werken in Suriname

05 Oktober 2013 - 02 Januari 2014

Stage in Suriname!

Landen bezocht: