De afgelopen weken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Griffioen - WaarBenJij.nu De afgelopen weken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Griffioen - WaarBenJij.nu

De afgelopen weken!

Blijf op de hoogte en volg Anouk

27 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Alweer een tijd niets geschreven terwijl er zoveel leuke dingen gebeuren.
Sommige van jullie hebben mijn vs foto wel op facebook gezien. Paramaribo vs Ankeveen. Hoe leuk was dat, vijf mannen uit Ankeveen voor een week op vakantie naar Suriname (Martin, Eric, Karel, Ab en Hans). Martin (één van de vijf mannen) is een vriend van mijn ouders, dus wij hadden al contact om een keer wat af te spreken.
Zij kwamen op donderdag 6 november aan en vrijdag had ik een berichtje gestuurd of we een djogo met elkaar konden gaan drinken (een grote fles Parbo bier).
Even gebeld en het was goed, Barbara mocht ook mee, dus helemaal gezellig. Rond half 8 zijn Babs en ik naar het Eco resort gelopen, waar zij verbleven (echt achter onze straat dus ideaal). Mijn ouders hadden wat spulletjes meegegeven aan Martin dus die hadden wij eerst even bij mijn huis afgezet. Barbara merkte al snel dat het gezellige mannen waren, dus zij vond het geen probleem om even ‘alleen’ met de mannen te zijn. Ik achterop bij Martin op de scooter en even naar mijn huis gescheurd. Spulletjes afgezet en een korte rondleiding gegeven. Toen weer terug naar het Eco resort waar de eerste djogo al op was. Nog eentje besteld én nog eentje én nog eentje. Ja die mannen weten wel wat drinken is. Toen gingen zij eten, eigenlijk hadden Barbara en ik ook nog niet gegeten dusss mochten wij met hun mee. Dus de vijf scooters werden tevoorschijn gehaald en wij mochten kiezen bij wie wij achterop gingen. Het eerste restaurantje was dicht, dus toen verder gereden naar Zus&Zo. Daar heerlijk gegeten met z’n zevenen . Barbara en ik zouden rond 23.00 uur op de Partybus gaan die Satish geregeld had.
Dus ik dacht die mannen kunnen best mee. Nouu daar stonden zij wel voor open, ze zien ze elke keer al door de stad rijden maar zelf waren ze er nog nooit opgeweest. Barbara, Satish en ik in de taxi en zij op de scooter achter ons aan gereden, nouja gereden… zeg maar eerder gescheurd, toeterend reden ze achter ons aan. De taxi chauffeur moest er erg om lachen, want dit had hij nog nooit meegemaakt . ‘
Aangekomen op de partybus gingen we weer verder waar wij gebleven waren, inderdaad, PARBO. Helemaal los op de partybus met vijf 50+ -ers, ge-wel-dig. Ik denk dat Barbara en ik nog nooooit zoveel gelachten hebben. Wat een schik hadden wij. Gek dansen en leuke foto’s maken. Oohja, want Martin had een selfie-stick meegenomen. Hij was nog geen 5 minuten op de bus en hij had zijn eerste selfie al gemaakt, stok buiten de bus en er kwamen vanzelf allemaal meiden om hem heen staan om ook op de selfie te komen, haha. Uiteindelijk na een uur rijden werden wij afgezet bij Touché, daar gaan de meeste mensen wel uit op vrijdag avond. De mannen waren ook nog wel in voor een feestje dus die wilde wel mee naar binnen. Helaas hadden er een aantal een korte broek aan én slippers en dat kan natuurlijk niet ;). Eric had een idee, misschien ging het werken bij de portier, hij liet zijn broek over zijn kont zakken. ‘’Nu heb ik wel een lange broek’’ zei hij. De portier moest erg lachen, wij ook overigens, maar helaas het mocht niet baten. Martin heeft nog even zijn selfie-stick naar binnen gestoken, zodat hij toch kan zeggen dat hij in Touché geweest was. Hahaha, wat een leuke avond was dit al, we dachten eerst gewoon een Parbootje te drinken maar dat liep uit op een onwijs leuke avond. Barbara en ik gingen Touché in en kwamen uiteindelijk rond half 5 thuis.

Maarrr, zaterdag hadden wij om 9.30 uur afgesproken bij het Eco resort, want wij mochten mee varen. Zij hebben een vaste bootsman (Ramon) en daar gingen wij mee op pad. Ik schrok echter om 9.10 uur wakker, storm mijn kamer uit en ik zie Barbara rustig voorbij lopen. Ik zeg ‘’we moeten over 20 minuten al bij het hotel zijn’’, Barbara: ‘’Ja dat weet ik, ik heb ook al lekker ontbeten en dacht ik maak je zo wakker. Ik dacht jij zal wel een strakke planning hebben’’. Hahaha, lekkerding is het ook. Ik ben even onder de douche gerend, snel aangekleed en met een broodje in mijn hand zijn wij naar hun toe gelopen. Precies op tijd want de mannen kwamen ook net aanlopen, scooters weer gepakt en wij weer achterop. Wij hadden geen helm, maarrr het kon wel.. Niet dat zij zich aan de snelheid hielden, want wij scheurden de auto’s voorbij. Langs de kant waren mensen al aan het seinen dat wij een helm op moesten, ja dat weten wij ook maar die hebben wij niet, maar ik had alle vertrouwen in mijn bestuurder Martin :)
Aangekomen bij Leonsberg waren daar nog twee meisjes die mee gingen, zij waren ook voor stage in Suriname, maar dan in Moengo. Charlie is een vriendin van de dochter van Eric, dus hadden zij die meiden ook meegevraagd. Uiteindelijk met zijn negenen mee met bootsman Ramon. Tijdens het varen werd er om 10.45 uur de eerste djogo geopend, ik sloeg nog even een rondje over, maar de rest ging er helemaal voor. Wanneer een fles leeg was, was hij ‘omgevallen’ wat betekende, tijd voor een nieuwe, haha. Wij zijn wezen varen naar Alkmaar, onderweg ook nog wat dolfijnen gezien. Rondje door Alkmaar gelopen en toen verder naar Fredriksdorp. Daar kwamen alweer de djogo’s tevoorschijn en waren we er weer een stuk of drie verder in een kort tijdsbestek. Toen verder gelopen waar wij heerlijke bami, kip en vis hadden gegeten bij de zus van Ramon. Toen verder gelopen waar de boot weer lag. Weer richting Leonsberg gevaren. Toen weer op de scooters naar het voetbalstadion daar dichtbij. Daar ging het team van Ramon spelen tegen een ander voetbalteam. Vet mooi want het team van Ramon had een heel mooi voetbaltenue, gesponsord door Eric, zag er heel mooi uit. Tijdens het voetballen werd er gebarbecued en gedronken. Wij kregen lekkere kippetjes en later werd er ook botervis gebakken, erg lekker allemaal.
Uiteindelijk is er dus de hele dag gedronken, gegeten en enorm veel gelachen. Een meneer van de voetbal heeft ons naar huis gereden, want hij vond het niet zo’n goed idee als wij nog bij de mannen achterop de scooter gingen zonder helm.
Weer bij het Eco resort afgezet, zij gingen nog door een biertje drinken langs de waterkant. Ik wilde graag naar huis even douchen en dan naar bed. Maar die mannen leek het nog wel leuk als wij mee gingen. Eerst thuis douchen en dan zouden wij nog laten weten of wij nog gingen komen. Rond 23.00 uur kwamen wij thuis, onze huisgenoten waren inmiddels al nieuwsgierig waar wij toch de hele dag geweest waren. Ik was echt kapot dus geen zin meer om naar de waterkant te gaan, Barbara zag het nog wel zitten. Maar uiteindelijk nog twee djogo’s met de huisgenoten opgedronken en zo was het tocht weer 02.30 uur toen wij naar bed gingen.
Wat een onwijs, leuke, gezellige dag hadden wij gehad, als ik eraan terug denk verschijnt er gewoon weer een glimlach op mijn gezicht. Écht genoten!!

Donderdag zouden zij weer weg gaan, maar Barbara en ik wilde de mannen nog wel even gaan bedanken voor de leuke dagen. Daarom zijn wij woensdag (12 november) weer naar het voetbalveld gegaan, want daar was weer een barbecue en parbo. Wij kwamen iets later (Fred was ook mee), maar zo lief, die mensen hadden gewoon drie borden roti voor ons apart gehouden. De mannen van de voetbal vroegen al wanneer wij nou kwamen, dus zij vonden het ook erg leuk dat wij er weer waren. Wij voelden ons weer enorm welkom en wat is het leuk om weer een avond tussen de bevolking mee te maken. Als bedankje hebben wij voor Martin, Karel, Eric, Ab en Hans een parbo bierglas gekocht, aangezien hun vakantie daar toch wel in het teken van stond en de dagen die wij met hen hebben meegemaakt ook. Elkaar daar gedag gezegd, want het zag er nog niet naar uit dat zij al bijna naar huis gingen. 

Vorige week zaterdag met Kamla, een collega van mijn ouders (en een beetje van mij) afgesproken. Zij was voor 10 dagen in Suriname vanwege het overlijden van haar oma. Maar het leek ons allebei wel leuk om elkaar nog even te zien. Dus zaterdag (15-11) hebben wij samen geluncht bij ’t Vat. Nog even een cadeautje meegegeven voor mijn ouders en zus, zodat zij vast wat Surinaamse gerechten kunnen uitproberen (cadeautje: een Surinaams kookboekje).
Vervolgens het weekend niet zoveel gedaan, erg lekker.

Weer een drukke werkweek achter de rug. Het nob (Nederlands onderwijs in het buitenland) was in Suriname. Wat betekende dat wij op dinsdag een cursus hadden over het differentiëren in de klas en op woensdag middag over groepsplannen. Heel interessant allemaal maar stiekem ook wel een beetje vermoeiend. Maar je leert er altijd wel wat van dus wat dat betreft altijd goed..

Vrijdag ben ik rond 14.15 uur (vroeg voor mijn doen) van werk gefietst. Snel mijn spullen gepakt, want ik ga met Fred mee naar Pikin Saamaka. Daar heeft Fred een kamp opgebouwd, maar hij is van plan deze dagen er nog het een en ander bij te bouwen.
Uiteindelijk rond 15.45 uur vertrokken, samen met Stanley, Jeffrey (broertjes) en Nico (neefje van Fred). Je ziet onderweg toch mensen kijken, vier donkere jongens met één blank meisje, hoe zit dat, haha. In de buurt van Brownsberg hebben we tjauwmin en nasi met kip gehaald, meegenomen in de auto en een stuk doorgereden. In de auto heb ik zowat de hele reis (± 4 uur) geslapen. Toen we bijna bij het stuk waren om naar het kamp te rijden zijn wij gestopt bij een klein dorpje waar familie van Fred woont, daar met z’n alle gegeten. En toen naar het kamp gereden. Zeil over het hangmatten hutje, hangmatten opgehangen en heerlijk geslapen.

Zaterdag was iedereen in de ochtend druk met bomen kappen, daarvan het boomschors eraf kappen en vervolgens te bevestigen het gereedschap dat Fred meegenomen had, zoals harken, scheppen en nog wat dingen waarvan ik de naam niet weet. Ik heb voor iedereen broodjes met kaas en pasta gemaakt. Daarna heb ik even het plekje waar onze hangmatten hangen geharkt. Ben ik de hangmat gaan liggen, heb mijn Linda erbij gepakt en heb deze heerlijk gelezen, af en toe mijn oogjes dicht, heerlijk. Ik was eigenlijk zooo moe, drukke week gehad en weinig slaap. Dus ik ben hier vooral aan het bijkomen terwijl de jongens druk aan het werk zijn. Best erg maarja ik kan ook gewoon geen bomen kappen, gaan slepen en een heel stuk oerwoud plat kappen.. In de middag heb ik groente gesneden, wat ik nog steeds niet weet wat het is. ’s middags heeft Fred noedels gebakken met ei, worst en kruiden, best lekker. De groenten die ik gesneden had die komen zondag wel van pas zei Fred.
Wat ik vergeet te zeggen is dat het een heerlijk plekje is hier. Een lekker kreekje waar je kan baden, mooi uitzicht zo midden in de jungle, dus ik geniet hier zeker.
Rond half 8 een stuk naar voren gereden waar een neef van Fred woont, daar wat rond gelopen, hij nog even een kaaiman gevangen en vervolgens weer terug naar het kamp.
Nog even wat muziekjes geluisterd, koppie thee erbij en daarna lekker gaan slapen in de hangmat. Stanley, Jeffrey en Nico hadden die dag nog geen rijst gegeten, en als je geen rijst eet heb je niet gegeten (vinden zij). Dus gingen zij rond 22.00 uur nog eten maken, ze hadden nog een vis, dus die erbij en zij hebben nog heerlijk gegeten terwijl Fred en ik al in coma lagen.

Zondag rond half 7 wakker, want dan is het licht en moet Fred meteen aan het werk, want stel je voor dat je even niets doet ;p. Ik heb de rol om mij genomen voor het ontbijt, het is het minste dat ik kan doen. Dus weer kaas en pasta, sapje erbij en een kopje thee en koffie voor de liefhebbers. Vervolgens ben ik maar even gaan baden. Badschuim, washandje en handdoekje mee naar de kreek en wassen maar. Tanden gepoetst en ik was weer als nieuw. Iedereen ondertussen ontwaakt en meteen aan het werk. Tussendoor een boterhammetje gegeten en weer verder. Ja ze werken echt hard. Ik geniet ervan als ik Fred aan het werk zie, lekker in de jungle zijn eigen kamp aan het maken. Met bomen die hij zelf om zaagt, kapt en versleept naar de juiste plek. Dit is echt zijn ding en het is leuk om het zo een paar dagen achter elkaar te zien en mee te maken.
Ik had nog een Linda mee dus die weer gaan lezen in de hangmat. Daarna even de afwas gedaan, in dezelfde kreek als waar ik mij gewassen had, jaja, zo gaat dat hier :). Toen maar even mijn laptop erbij gepakt, want Fred heeft een generator mee, waardoor wij stroom hebben en ik mijn laptop kan opladen :). Ondertussen een jaarplanning voor rekenen afgemaakt. Zo kan ik het toch goed combineren, anders zal ik zo 4 dagen niets doen..

Maandag en dinsdag zijn wij door de jungle gaan lopen, waar Fred zijn eigen pad naar de 'Fredberg' gekapt heeft. Maar hij vond het pad nog niet goed genoeg, dus zijn zij het breder gaan kappen. Ik heb er de hele tijd achteraan gehobbeld en genoten van de jungle. Tegen half 6 vroeg ik mij af of wij ondertussen niet terug moesten gaan lopen, want tussen half 7 en 7 uur is het toch wel donker.. Fred zei dat wij binnen 20 minuten terug waren bij de auto dus om 18.00 uur zouden we terug gaan lopen.
Om 18.00 gingen wij inderdaad terug lopen, maar tussen de bomen van de jungle wordt het toch al wel iets sneller donker.. Dus vervolgens zag ik niks meer (geen zaklamp mee, want wij zouden in het licht terug lopen), ben ik tegen boomstronken aangelopen, uitgegleden, achter takken blijven hangen (broek gescheurd en krassen op m'n benen). En Fred mocht blij zijn dat het donker was, zodat hij mijn boze gezicht niet zag! Hahaha. Uiteindelijk bij de auto aangekomen, maar die waren geen 20 maar zeker wel 40 minuten lopen.
Nog wezen baden in de kreek, broodje gegeten (want 's middags al rijst met kip gegeten) en gaan slapen.

Dinsdag jungle kappen part 2, zij moesten nog het laatste stukje naar de berg kappen. Op een gegeven moment kwam er een tropisch regenbuitje over ons heen. Het broertje van Fred had vet lief een soort hutje voor mij gemaakt waar ik onder kon schuilen!! Toen alles gekapt was konden wij verder gaan naar de berg. Het had geregend dus alles was een beetje glad, dus extra voorzichtig liep ik naar boven, hijgend en helemaal bezweet kwamen wij aan boven op de berg! Wat een geweldig mooi uitzicht (foto's op facebook). Uitzicht over de hele jungle WAUW!
Even een fotoshoot gehouden natuurlijk, zodat alles goed vastgelegd is, haha!
Toen weer terug gelopen, nog wat eten klaargemaakt en terug gereden naar de stad.
Rond 23.00/23.30 uur thuis, alles opgeruimd, gedoucht en gaan slapennn...
Want woensdag moest ik natuurlijk gewoon weer werken..

(Even voor de mensen die ineens denken, waarom was je maandag en dinsdag dan vrij? Maandag was een nieuwe feestdag: Javaans nieuwjaar en dinsdag was Onafhankelijkheidsdag)

Nu zit de werkweek er alweer bijna op, nog één dagje en dan alweer weekend!

Xxx


  • 28 November 2014 - 21:43

    Kamla:

    Hoi Anouk,

    Leuk verslag! Fijn dat we elkaar in Suriname hebben gezien.
    Geniet van al het moois.

    Groetjes aan Fred.


    Liefs,
    Kamla

  • 28 November 2014 - 23:39

    Harry Griffioen:

    hoi Anouk,

    wat heerlijk om te lezen, en te horen dat jullie het zo gezellig hebben.
    en het genieten met Fred, en zijn broers, neef in de jungle bij Fred berg.
    en de lol die je hebt gehad met de ankeveners wat top allemaal.

    groeten papa xxxxxx

  • 01 December 2014 - 14:42

    Ella&fred:

    Hoi Anouk, meid wat een leuke verhalen schrijf je weer.
    Een hoop leuke dingen doe je daar, dat je nog tijd hebt om te werken haha.
    Maar superleuk dat je al die dingen onderneemt.
    En wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Ik ga de foto's nog bekijken en die zullen best leuk zijn.
    En bedankt voor je superleuke verhalen zo zijn we er een beetje bij.
    lieve groetjes aan fred en dikke xxxx van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Anouk

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 682
Totaal aantal bezoekers 11813

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 01 September 2014

Wonen en werken in Suriname

05 Oktober 2013 - 02 Januari 2014

Stage in Suriname!

Landen bezocht: